Krijg je ADHD door het eten van te veel suiker? Het antwoord hierop is kort maar krachtig: nee. ADHD krijg je niet door het eten van suiker of kleurstoffen.

Voor een documentaire over suiker is een paar jaar geleden een experiment gedaan. Een grote groep kinderen kreeg een uitnodiging voor een feestje. De ouders werd verteld dat het een ‘suikerfeestje’ was, maar in werkelijkheid kregen de kinderen alleen groentensticks met verantwoorde dipsaus te eten. Ze deden echter wel drukke spelletjes! Na afloop zeiden de ouders stuk voor stuk dat je wel kon zien dat hun kind veel suiker had gegeten, want hij/zij was helemaal hyper!

Een paar weken later werd diezelfde groep kinderen uitgenodigd voor een ander feestje. De ouders werd verteld dat bij dit feest juist alleen gezonde snacks werden getrakteerd. In werkelijkheid kregen de kinderen zoveel snoep als ze wilden: er stond een tafel vol spekkies, lolly’s, chocola en koekjes en er werd volop van gesmuld! Maar deze keer deden de kinderen rustige activiteiten. Na afloop gingen ze dan ook kalm naar huis. Wát een verschil met de vorige keer, zeiden de ouders. Tja.

Wel kan het gedrag van een kind dat veel suiker eet op het eerste oog soms lijken op ADHD. Van suiker krijg je energie, wat je hersenen erg fijn vinden. Je kunt je dan beter concentreren. Maar na ongeveer drie kwartier daalt de suikerspiegel rap en dan ontstaan de problemen: je focus is weg en je voelt je slap. De leerkracht ziet dan vaak dat een kind hem of haar wel volgt met de ogen, maar niet echt mee lijkt te krijgen wat er wordt uitgelegd. Ook krijg je op dat moment weer trek in een verse portie suiker, waarna de hele cyclus opnieuw begint.

Je kunt dit voorkomen door minder suiker te eten, of meer vezels zodat die suiker langzamer wordt afgebroken. Veel scholen zijn er al volop mee bezig: een appel en een beker melk of water, in plaats van een chocoladekoekje en een pakje sap. Een bruine boterham met pindakaas doet ook wonderen.

Ook van kleurstoffen krijg je geen ADHD, maar sommige kinderen die ADHD hebben, lijken wel meer problemen te vertonen door het eten van kleurstoffen (met name de rode kleurstof in tomaten is berucht). Hiervoor bestaan ingewikkelde diëten. Een deel van de ouders geeft aan dat hun kind er baat bij heeft, maar het is vooralsnog niet wetenschappelijk onderzocht.

Kortom: maak wijze keuzes, kijk naar wat bij jouw kind past, maar overdrijf het niet en laat je vooral niet bang maken door berichten in de media!